آسانترین، شیرین ترین و مفید ترین کاری که می شناسم توجه به وجود مقدّس ولی عصر عجل الله فرجه است
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
همانطور که پیشبینی میشد، آتش تروریسم خاورمیانه به جان یکی از
آتشبیاران اصلی این منطقه، یعنی فرانسه افتاد؛ نخستین ساعات اولیه جمعه شب
هشت تن از عناصر تروریستی داعش یک ورزشگاه، یک استادیوم ورزشی، تعدادی
رستوران و یک سالن موسیقی را هدف تیراندازی و عملیات انتحاری خود قرار
دادند؛ خونینترین حمله در سالن موسیقی «باتاکلان» اتفاق افتاد؛ ساعت هشت و
20 دقیقه دو عضو مسلح داعش وارد سالن کنسرت موسیقی شدند و پس از تیراندازی
به سمت حاضران، 100 نفر را به گروگان گرفتند. با ورود کماندوهای ضد
تروریست فرانسوی، دو مهاجم فوق گروگانهای زیادی را کشته و مجروح کردند و
خود نیز به قتل رسیدند. به گفته شاهدان، یک مهاجم قبل از مرگ، فریاد میزد
«این تقصیر اولاند است».
دقیقا همزمان با این واقعه، دو زن انتحاری در
مجاورت ورزشگاه «استاد دوفرانس» بمب همراه خود را منفجر کردند. مردم فرانسه
هنوز در شوک این حملات و انفجارها بودند که همزمان، یک عضو دیگر داعش نیز
مردم را در یک رستوران «کامبوجی» هدف تیراندازی قرار داد.
ساعت 9 و 45
دقیقه شب در خیابان«شارون» تیراندازی مشابهی صورت گرفت و نهایتا در ساعت11 و
20 دقیقه نیز یک عضو داعش جمعیت حاضر در یک رستوران پرازدحام را با
کلاشینکوف به رگبار بست.
بر اساس گزارشهای رسیده، ماجرای حمله به کنسرت
به تنهایی بیش از 100 کشته برجای گذاشته و 60 کشته دیگر نیز نتیجه چهار
انفجار و تیراندازی دیگر است. برخی منابع شمار انفجارها را هفت مورد ذکر
کردهاند.
از مجموع حداقل 200 مجروح این ماجرا، 80 تن در وضعیت جسمانی
نامناسبی هستند و به همین خاطر، احتمال افزایش تلفات وجود دارد. آخرین آمار
درباره شمار کشتهشدگان 160 نفر عنوان شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز،
مسئله مزاج یکی از مسائلی است که در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود.
البته دیگر مسائل مانند کفویت(سنخیت) در ایمان، اعتقادات و اخلاق و همچنین
شرایط خانوادگی و ... نیز بسیار مهم بوده، حتی قبل از ورود به مسئله مزاج
شناسی فرد باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. چرا که ما معتقد به انتخاب
بسیار دقیق و عاقلانه و پس از آن زندگی عاشقانه و عاقلانه هستیم.
در
انتخاب همسر باید چشم ها را کاملا باز کرد و دقیق نگریست و پس از ازدواج
چشم ها را باید تمام بست....البته این ضرب المثل به طور صد در صد مورد
تایید شرع مقدس نمی باشد. چرا که آیات و روایات فراوانی دال بر مراقبت و
مدیریت شرعی زندگی بر اساس فرامین اسلامی رسیده که می بایست در قالب سبک
زندگی اسلامی تدوین گشته و مورد مطالعه دقیق و پیاده سازی در نظام خانواده
باشیم. که این وظیفه مهم بر عهده حوزه و روحانیت است؛ مثلا در قرآن کریم،
خداوند متعال دستور می دهد: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا
أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ»
(1) / ای کسانی که ایمان آوردهاید! خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم
آن انسانها و سنگها هستند، نگاهدارید.
خداوند در این آیه به مؤمنان
دستور می دهد خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها
هستند نگهدارند؛ نگهداری خانواده، به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی
از منکر و همچنین فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی، است.
این برنامهای می باشد که باید از نخستین سنگ بنای خانواده، یعنی از
مقدّمات ازدواج، و سپس نخستین لحظه تولد فرزند آغاز گردد.(2)
2-مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری گفت: در این دیدار از معظم له در ارتباط با آموزش آلات موسیقی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران پرسشی داشتم که ایشان گفتند: «من با این کارها اصلا مخالفم.»
3-
4-حضرت آیتا... العظمیخامنهای هفدهم آبانماه در درس خارج فقه خود ضمن شرح روایتی از امام صادق علیهالسلام خاطر نشان کردند: « فرض بفرمایید که خدای متعال نفت را، ثروت نفت را به ملت ایران داد. میتوانستیم ما شکر این نعمت را به جای بیاوریم. شکرش به این بود که ما به همان ترتیبی که موجب اعتلای کشور میشود از این ثروت استفاده کنیم. دانشمند درست کنیم... از این نفت وسیلهی قدرت مادی و معنوی برای خودمان درست کنیم. وسیله عزت درست کنیم. این کارها را نکردیم. نتیجه این شد که همین نفت شد مایه وزر و وبال ما. یعنی قدرتمندان، زرنگها، رندهای عالم در قالب کمپانیها و در قالب دولتها ریختند سر ما که ما این را از شما میخریم به ثمن بخس. سالهای متمادی این را از ما خریدند... ثروت بود، میشد از این استفاده کرد. می شد این را وسیله پیشرفت جامعه قرار داد؛ پیشرفت علمی، پیشرفت ثروت، پیشرفت اقتصاد؛ این کارها را نکردیم... عادت کردیم به اینکه مادهی خام را بفروشیم و جنس از بیرون وارد کنیم. کارخانههای دیگران را رونق دادیم... نعمت بود اما همین نعمت شد وبال، ببینید. نقطهی مقابلش هم هست... جنگ هشت ساله بر ما تحمیل شد، ملت ایران صبر کرد. صبر یعنی نرفت توی خانه، توی سوراخ بخزد و غصه بخورد و دست روی دست بگذارد دشمن هم بیاید بر روی او مسلط بشود، این کار را نکرد. فوراً احساس کرد که بایستی ایستادگی کند، مقاومت کند. ایستادگی کرد، مقاومت کرد، واقعاً هم سخت بود، همهی دنیا با هم بودند، در مقابل ایران به نتیجه رسید. همین جنگ که مایهی ویرانی و خرابی است، شد مایهی آبادی. اگر جنگ نبود، اگر تحریم نبود- که از دادن فشنگ هم به ما خودداری میکردند در روزگار جنگ- ما امروز به این پیشرفتها نرسیده بودیم.
مطالعه پاییز در مورد ولایت فقیه و حکومت اسلامی به نیمه خود رسیده است .خلاصه نویسیهای هر کتاب و گزارش مباحثه های علمی هر گروه به ایمیل فرستاده شود .
دوستان طلبه دقت کنند که کتاب صرف کاربردی کشمیری که 2 جلد میباشد تهیه شده است . (5 دوره دو جلدی تهیه شد)
برای تهیه کتاب با اقای نیکزاد تماس بگیرید تشکر
----------
واحد رصد فعالیت مجازی خود را گسترش داده است اعضایی که خواستار همکاری با واحد هستند ، اعلام آمادگی کنند .(شرایط: اشنایی با کامپیوتر در حد ماده 12 تبصره 3 بند اساسنامه )
-----------
جذب جدید اعضا تا فروردین 95 ممکن نیست .
در نامه حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور آمده است: «گزارش ارسالی جنابعالی که حاوی برنامههای ملی یازدهگانه طرحها و پروژههای دولت در اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بود، به استحضار مقام معظم رهبری رسید. معظمله ضمن قدردانی از اهتمام دولت نسبت به این موضوع و با تاکید بر اینکه ایشان اصولا بنائی بر تایید یا عدم تایید برنامههایی که تنظیم و اجرای آنها بر عهده دولتهاست، ندارند، نکات ذیل را در جهت اجرای موفق و موثر برنامههای مذکور توصیه فرمودند:
۱-رویکردهای اقتصاد مقاومتی (عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانشبنیانی، درونزایی و برونگرایی) در همه برنامهها (از جمله برنامه ششم توسعه و بودجه سنواتی) و فعالیتهای دستگاههای اجرایی حاکم گردیده و اجرای اقتصاد مقاومتی تنها منوط به این برنامهها نگردد. باید اطمینان حاصل شود که کلیه اقدامات دستگاهها منطبق با این سیاستها است.
۲- برنامه اقتصاد مقاومتی نباید برنامهای مجزا از برنامه ششم توسعه باشد. برنامه اقتصاد مقاومتی باید در قالب برنامه ششم توسعه تدوین و پیگیری گردد. در ابلاغیه سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه بر این موضوع تاکید شده است.
۳ -تعیین نقش دستگاههای اجرایی و مناطق جغرافیایی، زمانبندی اجرای پروژهها و اهداف کوتاهمدت (تا پایان دولت یازدهم)، میانمدت(پایان برنامه ششم) و بلندمدت(انتهای چشمانداز بیست ساله) صورت پذیرفته و کلیه دستگاههای اجرایی نسبت به آن پاسخگو شوند.
۴ -به حرکت درآوردن و تعیین نقش آحاد جامعه جهت مشارکت در فعالیتهای اقتصادی و توانمندسازی آنها و به کارگیری کلیه ظرفیتهای کشور به ویژه جوانان مورد توجه قرار گرفته و برنامهها تنها ناظر بر بخشهای دولتی نباشد.»
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، امروز در دیدار با فرج الله سلحشور، کارگردان سریال یوسف پیامبر(ص)، با بیان این که من هیچ کاری سراغ ندارم که از عنایت حضرت معصومه حل نشود، خاطرنشان کرد: اگر توسل به حضرت داشته باشید ان شاء الله مشکلات برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به سخنی از مرحوم حضرت آیت الله بهجت در رابطه با تأثیرات فراوان تربت سید الشهدا(ع)، گفت: از ایشان شنیدم که گفتند خوردن هر روز صبح یک قاشق از ترکیب آب زمزم و تربت سید الشهدا(ع) بسیار شفا بخش است و هر دردی را مداوا میکند و شرط تأثیر گذاری آن، باور داشتن به شفا بخش بودن آن است.
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که توسل به حضرت زهرا(س) و زیارت حضرت معصومه(س) برای رفع مشکلات بسیار مؤثر است، اظهار داشت: متأسفانه ما قدر حضرت معصومه(س) را نمی دانیم؛ من مطمئن هستم که ایشان برای شیعیان از هر مادری مهربان تر است و کسی در نزد خداوند از اهل بیت(ع) آبرومند تر نیست.
وی با اشاره به این که خدا دوست دارد که بندهاش به قضای او راضی باشد، خاطرنشان کرد: امیدوارم تلاشهای شما برای به تصویر کشیدن سبک زندگی اهل بیت(ع)مورد رضای خداوند قرار گیرد و برای شما تأثیرگذار باشد و ما هم برای شما دعا میکنیم که موفق باشید.
آیت الله مصباح یزدی یادآور شد: برای خدا کم و زیاد هیچ فرقی ندارد و اگر اراده کند که چیزی وجود داشته باشد آن چیز خواهد بود و این ما هستیم که نباید از رحمت الهی مایوس شویم
«مؤسسه فرهنگی ـ هنری اطلس تاریخ شیعه» با سپاس از تلاشهای پژوهشگران محترم حوزههای علمیه و نظر به قابلیّت فراوانی که پس از پیروزی انقلاب در گسترش احکام اسلامی پیش روست، برای کاستیزدایی از برخی نگاشتهها و روزآمد سازی شیوه نگارش و برخورداری از قالبی جذاب و بدیع، همراه با پاسخ به پرسشهای نو پدید فقهی، از سال 1385 با تشکیل کانونی ویژه با نام «کانون نشر احکام» بر تدوین و تنظیم کتاب «رساله مصّور» و سایر تولیدات و محصولات نو در این حوزه همت گماشت.
لبیک یا خامنه ای
امام خامنه ای:
مسئلهی جمعیّت را جدّی بگیرید؛ جمعیّت جوان کشور دارد کاهش پیدا میکند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست.
بسمه تعالی
من با او قهرم! البته از اول قهر نبودم؛ بل بعداً کارهایی کرد که قهر کردیم. او گنده لات محل است.
هم زور دارد و هم خوش تیپ است.
با زورش گروهی را سرجا نشانده و با تیپش گروه دیگری را شیفته کرده. اما من نه نشسته ام و نه شیفته شدم. من فقط قهر کرده ام.
من با او قهرم!! او آدم نامردی است.
تا آنجا که بتواند از جلو یا پشت خنجر میزند. وقتی هم که دستش به خنجر نرسد، شروع می کند به فریاد کشیدن. حقاً فریادهایش وحشتناک است. ولی من از فریاد زدنش نمی ترسم. من فقط با او قهرم!!
او زورگویی بیش نیست. پولهایم را گرفته و نوچه هایش را سراغ خانواده ام فرستاده که چرا با من قهر کرده ای؟ که اگر تو قهر کنی بقیه هم یاد می گیرند و قهر می کنند. که این قهر کردن ها، کم کم مشکل درست می کند. اما من نمی توانم با زور با کسی آشتی کنم.
البته چند باری با وساطت دیگران آشتی کردیم. اما همان وقت که انگشت کوچکمان را در هم حلقه کرده بودیم و می گفتیم: آشتی! آشتی تا روز قیامت آشتی! هنوز به علامت تعجب، یا کنایه یا هرچه که از آن برداشت می شود آخر جمله نرسیده بودیم که بلند گفت: آشتی؛ ولی حالت را می گیرم.
برادرم می گوید قهر کردن کار بدی است. آدم باید با همه دنیا دوست باشد. اما من وقتی چشمم به خنجر و انگشت کوچک او و پولهایم که در جیبش قلمبه شده می افتد؛ نمی توانم به حرفهای شیک برادرم گوش کنم.
من با او قهرم!! قهر قهر تا روز قیامت قهر!
یا علی مدد!
مرحله اول: فکر دینی
1) کتاب احیاء فکر دینی (کل کتاب)
2) کتاب ده گفتار (بخش احیاء تفکر دینی)
3) پیرامون انقلاب اسلامی (بخش آزادی عقیده)
4) پیرامون جمهوری اسلامی (بخش آزادی عقیده)
مرحله سوم: امام شناسی
1) کتاب سیره ائمه (به جز بخش عدل کلی)
2) کتاب امامت و رهبری(بخش امامت و بیان دین بعد از پیامبر)
1) کتاب خاتمیت بخشهای علم و عقل جانشینی نبوت تبلیغی تعلیمات اسلام و هدفهای پایان ناپذیر
مرحله پنجم: خداشناسی
1) کتاب توحید (بخش مقدمه(
2) کتاب توحید (بخش آخر؛ توحید و مسئله شرور)
سال سوم:
مرحله ششم: رشد و تربیت
1) گفتارهای معنوی (بزرگی و بزرگواری روح / هجرت و جهاد)
2) کتاب جهان بینی اسلامی ـ انسان و ایمان ـ بخش ایمان مذهبی
3) علل گرایش به مادیگری:
مقدمه کتاب
محیط اجتماعی و اخلاقی نا مناسب
4) فلسفه اخلاق
کرامت نفس محور اخلاقی اسلامی
خود و ناخود
بحرانهای معنوی و اخلاق درعصر حاضر
5) انسان کامل
عیوب روحی و روانی انسان
لزوم هماهنگی در رشد
درد خداجویی در انسان
نقد و بررسی مکتب عرفان (2)
بررسی مکتب قدرت (2)
6) کتاب تعلیم و تربیت:
پرورش عقل
تربیت عفلانی انسان
پرورش استعدادها
مسئله عادت
حدیث علی (ع) و نظریه نسبیت
پیوند عبادت با برنامههای تربیتی
توسعه خودی
پرورش جسم و پرورش استعداد عقلانی
عوامل تربیت (تقویب اراده، عبادت)
عوامل تربیت (محبت، تقویت ....)
عوامل تربیت (تفکر، محبت اولیاء و ...)
عوامل تربیت (کار)
مرحله هشتم: قرآن شناسی
1) آشنایی با قرآن ج1
مقدمه
شناخت تحلیلی قرآن
2) آشنایی با قرآن ج 4 (کامل)
3) کتاب خاتمیت (استعداد پایان ناپذیر قرآن و سنت)
مرحله نهم: نهج البلاغه شناسی
1) کتاب سیری در نهج البلاغه (بخش ششم زهد اسلامی و رهبانیت مسیحی)
مرحله دهم: سیاسی ـ اجتماعی
1) کتاب نهضتهای اسلامی ( بخش نهضت اسلامی ایران)
2) پیرامون انقلاب اسلامی (آینده انقلاب ایران)
3) قیام و انقلاب مهدی (بخش شهید)
مرحله دوازدهم: زمان شناسی
1) اسلام و مقتضیات زمان ج1
خاطره زیبایى را خود استاد تعریف مىکرد: در روزهاى اول انقلاب که تبلیغات چپ (کمونیستها) بچههایى را جذب کرده بود، با یکى از همینها برخورد کردم. احوالش را پرسیدم و او که مدافعى از خدا و مذهب دیده بود، عقده خالى کرد که: مذهبىها چه مىگویند؟ خدا و این افکار ایدآلیستى چیست؟ واقعیت، ماده است و قانونمندىهاى آن! و در همین گیر و دار سخنرانى پرشور مادى گرایى، زنى رد شد و او چنان او را با نگاه بدرقه کرد که گویى عزیزى را!
از زندگى خصوصىاش پرسیدم که: ازدواج کردهاى؟ گفت: اى بابا، کسى به فکر ما نیست... و گذشتیم.
پدرش را دیدم و به او گفتم: اگر مىخواهى پسرت به اسم روشنفکرى راهى ناپاک را طى نکند، برایش زن بگیر! و پدر مشکل را فهمید و اقدام کرد.
جالب بود که روزى دیگر او را در همان حوالى دیدم. حلقهاى به انگشتش بود و معلوم بود ازدواج او روبراه شده است. گفتگو از اوضاع و گروهها شد. دوباره به سادگى وارد افکار مادىگرى و کمونیستها شد، اما از جبههاى دیگر. مىگفت و محکم هم مىگفت که: این ماتریالیستها چه مىگویند؟! ماده چگونه مىتواند این همه تنوع و توجه بیافریند؟ خدا در همه چیز آشکار است!
ازدواج و رهایى از شهوات کارش را کرده بود.
و به همین دلیل بود که استاد در برخوردهاى اولیه، سخن را به ازدواج مىکشاند و در پاسخ به علت آن مىفرمود: اگر کاسه آلوده باشد، شیر تازه را مىگنداند. اگر از اسارتها آزاد نشوى، فکرت و به طور حتم انتخابت هم تحتالشعاع آن خواهد بود.
موضوع جلسه گروه ها (مربوط به گروه)
استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتباط اعضا ، آری یا نه؟
فوائد و مضرات ان را بررسی کنید .
در بررسی این مورد همه جوانب را در نظر بگیرید .(تحصیل،شغل،فرزند،خانواده، اخلاق و..)
گلادیاتورها دستهای از بردگان و جنگجویان حرفهای بودند که با یکدیگر و گاهی با حیوانات درنده می جنگیدند تا موجبات تفریح تماشاگران را فراهم آورند. این پیکارها که گاه به مرگ ایشان میانجامید در میدانگاههای ویژهای در بسیاری از شهرهای امپراتوری روم اجرا میشد. آنان نه فقط حقوق فردی و اجتماعی خویش، بلکه حتی زندگی خود را با ظاهر شدن در صحنه این نبردها در معرض خطر قرار میدادند.
اغلب گلادیاتورها، به عنوان برده، خوار و خفیف شمرده میشدند؛ تحت شرایطی دشوار تأدیب میگردیدند و از نظر اجتماعی به حاشیه رانده شده بودند. آنان همواره تحت تبعیضات نژادی قرار میگرفتند و عموماً به مرگ محکوم بودند. با این وجود، نه فقط در زمان انجام نبرد، بلکه در حال مرگ نیز مورد تحسین تماشاچیان قرار داشتند...
... روضه خوان بر فراز منبر ناله می زند: شاهزاده ای که هنگام زیارت قبر مادر، به دستور مولی، شمعها برایش خاموش می شد؛ کسی جلو می افتاد تا نامحرمی او را نبیند و غیرت برادران را حمایل می کرد تا از کوچکترین بی حرمتی در امان باشد؛ عصر عاشورا، یکه و تنها میان حرامیان بود... شاهزاده ای که هنگام خروج از مدینه، برادران و برادر زادگان، نگهبان حریمش بودند و برای سوار شدن بر مرکب، زانو می گرفتند؛ عصر عاشورا، یکه و تنها میان حرامیان بود...
... تلویزیون فیلمی نشان می دهد که قهرمانش خانمی است اسلحه به دست، بزن بهادر و البته در دقایقی از فیلم، اسیر دست دشمنان. خانمی که در بیشتر صحنه ها خوار و خفیف می شود؛ از بیشتر حقوق اجتماعی و فردی محروم است و بسیاری خواهان مرگ او هستند. قهرمانی که نه حریمی دارد و نه برادران با غیرتی. خانمی که البته موجبات تفریح تماشاچیان را فراهم می کند و مورد تحسین آنان است...
و دختران ما، قهرمانانشان گلادیاتور رومی است، نه شاهزاده اسلامی. آنان ترجیح می دهند برای درس خواندن و شاغل بودن و در یک کلام، حضور اجتماعی داشتن؛ از نگاه ناپاک شاگرد اتوبوس و متلک پرانی همکلاسی سبک مغز گرفته تا توهین های ارباب رجوع و مافوق را بر خود هموار کنند تا مادری نباشند که در خانه مانده است. آنان ترجیح می دهند گلادیاتوری باشند در میان حرامیان؛ تا شاهزاده ای در میان خویشان.
و البته ایراد در این است که ما گلادیاتورها را تحسین می کنیم و شاهزادگان را افراد ضعیف می شمریم.
وبلاگ منبر دیجیتال