معرفی کتاب

معرفی کتاب

کتاب را باید ترویج کرد
معرفی کتاب

معرفی کتاب

کتاب را باید ترویج کرد

شهید مطهری، حماسه حسینی، ج 3، ص 81 و 82 و 83.

مردنها و درگذشت ها چند نوع است :

1 - مردن طبیعی با موت طبیعی( نه اخترامی ): یعنی یک کسی عمر طبیعی خود را کرده و تمام شده .

2 - موت اخترامی به وسیله عوامل طبیعی: مثل جوانمرگ شدن‌ها در اثر حصبه و وبا و طاعون و غیره ، یعنی به وسیله امراض و میکروبها .

3 - موت اخترامی به وسیله حوادث و سوانح مثل زلزله و سیل و تصادف‌ اتومبیل و غیره: که در آنها عمد کسی در کار نبوده است و خود مقتول هم‌ تقصیری نداشته است .

4 - موت اخترامی به وسیله حوادث و سوانح که مقتول در آن تقصیر داشته:‌ مثل اینکه مست بوده و سوار اتومبیل شده و تصادف کرده و مرده است ولی‌ شخص دیگر تقصیر نداشته .

5 - موت اخترامی به وسیله حوادث و سوانح که هم مقتول و هم شخص دیگر تقصیر داشته است: مثل غالب کشته شدن‌ها به واسطه لجاجتها و تعصبها و جهالتها و مستیها و مانند اینکه دو نفر در کاباره به خاطر یک زن هر جائی یکدیگر را می‌کشند .

6 - موت اخترامی به قتل عمد که مقتول هیچگونه تقصیری نداشته و صرفا جنایت قاتل سبب شده ، مثل اینکه شخصی به یک بهانه‌ای شخصی را هدف قرار می‌دهد و می‌کشد ، یا کسی راه خود را می‌رود و دیگری از روی هوس او را هدف‌ قرار می‌دهد.

7 - کشته شدن در راه سربازی و فداکاری و شهادت: که مقتول خود را در راه‌ عقیده و هدف خود فدا می‌کند و عمد دارد ولی در راه هدف مقدس عالی خود کشته می‌شود و به عبارت دیگر مرگ انتخابی که انسان آگاهانه مرگ را برای‌ تحقق بخشیدن به هدفش انتخاب می‌کند .

8 - البته نوعی دیگر مرگ انتخابی هست که خودکشی و فرار از مقابله با حوادث است که ضعف است .


معمولا ذاکرین سعی دارند شهادت امام حسین را از قسم ششم جلوه دهند که‌ شخصی مظلوم و بی تقصیر و بی جهت کشته و نفله شد و ضایع گشت و هدر رفت‌ و حال آنکه شهادت امام حسین از قسم هفتم است نه از قسم ششم . و معمولا تذکر حادثه سید الشهدا از قبیل اظهار تأسف است آنهم اظهار تأسف از نفله شدن سیدالشهدا که افسوس که آقا نفله شد ، و حال آنکه غلط ترین‌ غلطها اینست که ما امام حسین علیه السلام را نفله شده حساب کنیم . امام‌ حسین به عکس به هر قطره خون خود یک دنیا ارزش داد . کسی که موجی ایجاد کرد که قرنها پس از او پایه‌های کاخ‌ ستمگران را متزلزل کرد و از جا کند و حتی در قرون خود ما غالب حوادث‌ داغ در محرم ایجاد می‌شود ، خون او هدر رفته است ؟ ! کسی که میلیونها نفر نماز خوان و روزه گیر و فداکار ساخت هدر رفت ؟ !

 +++++++++++++++++++

تولید محتوا


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد